Nytt blogginlägg, omg!

Hej hej!

Nu tänkte jag ta mig i kragen och skriva ett inlägg efter ett långt avbrott. Hela sommaren har redan paserat och höstrusket står utanför dörren. Jag gillar iofs hösten, då kan man tända stearinljus, krypa upp i soffan med en kopp te/kaffe, läsa någon bra bok, baka massa goda bakverk och laga höstrelaterade maträtter - som t.ex soppor och grytor. :)
Önskar dock att Mickis var här så att vi kunde baka tillsammans, saknar det. Fast nu har Amanda lovat att vi ska försöka baka en cheesecake sen, det ska bli roligt och spännande att se resultatet ;)

Idag har jag knatat bort till Skarphäll med Amanda, det var roligt! Vi gick in på Elgiganten, Rusta å Willys.
När jag kom hem med en en väska fylld med matvaror från Willys så fick jag plötsligt för mig att äntligen göra mina inkokta plommon i körsbärsvin. Nu är de klara och ska ligga och gotta till sig i några dagar. Det luktar iaf gott, så hoppar att de smakar lika gott också. Snickrade ihop ett eget recept som blev såhär:

1 kg Plommon
3dl Socker
5 dl Vatten
ca 5 dl körsbärsvin 

Koka upp massa vatten och häll i några plommon i taget i det kokande vattnet tills skalet börjar lossna och ta sedan upp dem och låt dem svalna lite. Skala dem sedan. Skär plommonen sedan på mitten och ta ur kärnorna. Fortsätt med samma process tills alla plommon är kokta, skalade och urkärnade.

När plommonen är klara så kokar man upp 5 dl vatten och 3 dl socker i en kastrull till en sockerlag, det tar kanske 10 min.
När sockerlaget är klart lägger man i plommonen i burkar och fyll burkarna med lika mycket körsbärsvin som sockerlag. Lägg på locket och låt dem gotta till sig i några dagar - veckor.

Vet att några klagade på att jag aldrig skrev ner recepten på bloggen förut, så ska börja göra det från och med nu.


Inkokta plommon i körsbärsvin.
receptet räckte till två fulla och en halvfull burk :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0