En dag på Cosmonova och naturhistoriska riksmuséet

Efter att ha varit social med min moster och familj så åkte jag iväg för att möa upp Gurra och Nina vid Naturhistoriska riksmuséet.
Fy fan vilken trevlig och rolig dag det var igår! Det var länge sedan man kände att en dag kunde vara så bra.

Vi skulle egentligen gå på Cosmonova, men när kassörskan frågade om vi ville knalla omkring på själva muséet så kunde vi inte säga nej.
Vi hann med en snabbvisit på nedervåningen innan cosmonovafilmen började. Där gick vi omkring och tittade på olika stenar, mineraler och dinosaurier. När man var liten så uppskattade man inte alls muséet på  samma sätt som man gör idag, nu när man har mognat till sig. Usch. Vad är det jag skriver?!
Men vi hade skitkul! Vi hittade roliga ord i mineralerna och skämtade om allt möjligt.
 Sen fick vi traska tillbaka till cosmonovafilmen som handlade om svarta hål. Den var grymt bra!
Efteråt fortsatte vi våran rundvandring kring muséet. Det var synd att vi inte hann med hela muséet. De stängde alldeles för tidigt! (dvs klockan 19:00)
 
Efter filmen hamnade vi på en utställning som handlade om djur och natur.
När vi knallade omkring på utställningen hittade vi en massa uppstoppade fågelarter som fanns placerade i en glasmonter. Nedanför fanns det massor med knappar med de olika fågelartsnamn. Tryckte man på knappen så fick man höra hur de olika fåglarna lät. Jag tryckte på knappen "kattuggla" men hörde inget ljud. Jag tryckte igen och hörde världens skumaste kviddevitt ljud. "Det där kan väl inte va en uggla" tänkte jag. Tryckte igen och samma kviddevitt hördes. Hmm. Jag frågade Nina och Gurra om en uggla verkligen lät sådär och då kom svaret. Det visade sig att Gurra var boven i dramat. Han hade tryckt på knappen "bofink" samtidigt som jag hade tryckt på knappen "kattuggla", så ljudet som spelades upp var bofink. Damn u G-ra. 

Det fanns dessutom en sak som förstörde den trevliga upplevelsen. Vi kom fram till en vägg med olika frågor om djur och kryp, och under frågorna fanns det mörka glas som visade svaret om man tryckte på en knapp under frågan. En fråga handlade om trumspindlar. Gurra var klok och gick därifrån. Nina och jag satte oss i samma nivå som det mörka glaset. Jag satt och läste frågan då Nina tryckte på svartsknappen. Ett jätteäkligt spindelljud hördes precis vid mitt öra! jag satt precis under högtalaren. Jag H A T A R spindlar. USCH.

Det fanns roliga frågor om löv, svampar, fiskar etc. Tror ni inte att vi var helt kassa på löven?! Och då menar jag helt värdelösa! Man fick se 10 olika lövsorter och deras namn. Sedan blandades löven utan namn och då gällde det att minnas namnen på de olika lövsorterna. Vi försökte att komma ihåg alla namn som började på "a" i början. Men när löven heter saker i stil med "asp, alm, al, ask" så blev det kaos. Vi var tre personer som klurade på 10 olika lövsorter. Vi fick 6 rätt av 10... ehm.
Men! Då måste jag bara få påpeka att vi hade alla rätt på svamparna och fiskarna :D. Det är väl mycket bättre att kunna svampar och fiskar än löv....right?

Efteråt körde vi hem till Gurra och hamnade i en bilkö pga av en bilolycka. När vi kom därifrån så tog vi och käkade på en indisk restaurang som låg nära Gurras lägenhet. Efter det drog vi hem till honom och tittade på film. So sweet.

Nu blev det världens längsta inlägg. *pusta ut*. Dags att dra till fridhemsplan och köpa present till min kusin. 

Kommentarer
Postat av: Gurra

Ja verkligen roligt var det. Synd att vi inte hann med mer som sagt. Hade varit grymt att se HELA utställningen om människokroppen....



Vi måste verkligen hänga i gäng snart igen!!

2008-10-19 @ 17:46:22
URL: http://www,gustafsundstrom.tk
Postat av: Nina

Det var verkligen en rolig dag ja! :D Får absolut göras om..



Ville också se mer av utställningen om människokroppen, den var ju roligast!

2008-10-20 @ 22:13:33
URL: http://nina-aidas.blogspot.com
Postat av: Steffo

Det tycker jag också. Allt! Såg uställningen 2003 - men den tål att ses igen. Kanske är det nya grejor också.

2008-10-22 @ 14:14:49
Postat av: Carro

Jepp, vi får ta en till dag där helt enkelt.



människokroppen va helt klart intressant, men den skrek också "skola" för mig >_<



Vi måste till Tom Tits snart också! Fast jag såg att priset låg på 165 - 200 kr per person... Hemskt! å då måste man stå å trängas med snoringa ungar som redan har pillat på allt.

2008-10-22 @ 19:57:26
URL: http://candelarias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0