Amerikaner pa besök och svensk granne

Hallu!

En av grannar som bor har ar fran Sverige! Hon flyttade hit för 10 ar sedan. Hon halsade pa mig har pa farmen för kanske en vecka sedan och ville att jag skulle komma och besöka henne. Det tog en vecka innan jag traskade ivag dit. Det kandes lite konstigt att vandra 30 min till grannen och deras gard och öppna deras ytterdörr, för sant gör man (jag) inte. Man ringer eller kollar om personen ar hemm. Men har klampar man bara in i huset. Och det finns ingen ringklocka eller "dörrknackare". Det fick mig att referera till barndomen! :D Da gick man alltid över till varandra och plingde pa dörren utan att ringa eller kolla om de va hemma.
Nar jag kom fram till henne sa hade hon sin bror och flickvan pa besök (de var i min alder) sa det blev en lang kvall med svenskt snack. Riktigt mysigt! Hon hade bakat hemgjort bröd som hade legat och jast vid nan varmvattenkalla. Förstod inte riktigt allt men gott var det!
Kommer nog att halsa pa henne igen, vi skulle klattra upp för ett berg som finns har utanför.

Det verkar finnas en tendens bland islaningar att bosatta sig utomlands.Hos familjen jag bor hos verkar mer an halften av deras nara och kara  bo utomlands. I förrgar kom det slaktingar fran Kanada pa besök. De ska stanna har i ca en vecka. Riktigt roligt!  Det roligaste ar nastan att se hur tva aldre man förvandlas till tva pojkar nar de umgas med varandra (en av kanadensarna ar bror till pappan i familjen). Lika roligt ar det att ha fler att prata engelska med.
Eftersom jag jobbar sa traffar jag dom mest pa kvallarna. Det blir mycket snack om musik och skillnader mellan sverige, island och kanada.. och en massa youtube klipp. 

Har ni hört talas om snus som man sniffar upp i nasan? (kom inte pa nagon battra förklaring) Det förekommer ratt mkt har. Det maste vara akta islandskt! Ar det nagon som vill ha "nas-snus" sa kan ja köpa hem det innan jag aker. Bara att hojta till. 
Nagot annat som ar islandskt och riktigt gott e "skyr". Mums. Kommer ni hit nagon gang sa maste ni prova det. Det ar som filmjölk fast mkt mer kompakt, och sa ska man ha socker och mjölk till (egentligen ska man ha gradde men jag föredrar mjölk).
Grannens brors flickvan prata om att hon skulle smuggla hem en massa skyr.

Försökte ata en macka med rökt lax till middag idag, men det gick inte bra! Hade en katt som satte sig pa stalen bredvid mig och glodde pa mackan. Försökte Kasta en bit lax pa kattens matplats sa att katten skulle försvinna, men den var tillbaka pa bara nagon sekund. I slutet blev det en macka med ost och utan en katt som glodde med mordhotande blickar. 1-0 till kissen.

Grattis till intagningen Jonas! :D Det far du fira pa nagot satt. Men inte genom att sova!

Till sakallade "Piff"... jag ar inte Puff! >_< Jag ar Piff! Och förresten sa ar du Svinpals... HA!



Bless bless.

Kommentarer
Postat av: Nina

Hahaha, amerikanare från Kanada?!? ;)

2008-07-19 @ 02:02:02
Postat av: Snorlax.

Firar det med att röja på stan, Och så klart sova...

Snyggt att du lär små 5 åriga flickor att svära på svenska, du borde skämmas.

2008-07-19 @ 19:16:45
Postat av: PIFF

Jag är inte svinpäls, ALEX är ju det, sen när kan en dansande katt dela sig i två och det är bara att gilla läget för jag har ekorrar i tallarna och den som trillar ner mest... gissa vad jag kallar den? ;)

2008-07-27 @ 01:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0